Ekstra lektion: Online-liv: Elevers fællesskab- og relationer online

Online-liv: Elevers fællesskab- og relationer online

Lektionen, hvor eleverne reflekterer over deres relationer online.

Lektionens indhold:

I denne lektion lægges der op til en fordomsfri- og åben dialog om det at være online som klasse. I dag kan det fysiske og det online fællesskab ikke nødvendigvis skilles ad, så det kan være vigtigt at tale åbent op som klasse, hvilke mekanismer der kan være på spil når man er online sammen.

Målet med lektionen er at eleverne får reflekteret over hvordan de er sammen som klasse på diverse sociale medier- og platforme, og hvad din rolle i denne sammenhæng kan være som underviser.

Hent materialet her


Ekstra lektion 9: 2.g: Fællesskaber

Ekstra lektion 9: 2.g: Fællesskaber

Fællesskabende aktiviteter har til formål at danne et stærkt ’vi’ – en følelse af samhørighed og gensidig anerkendelse i klassen.

Ofte tror elever, at et godt klassefællesskab kommer af sig selv. At der findes gode og dårlige klasser, og at man kan være heldig at komme i en klasse, hvor der er et godt sammenhold. Ofte udvikles gode fællesskaber dog ikke af sig selv – de kræver tid, fokus og ansvar. Det kræver fællesskabelse.

Et godt klassefællesskab forebygger social mistrivsel blandt eleverne og kan forebygge, at mistrivslen udvikler sig til decideret ensomhed.

Et godt klassefællesskab vil også forebygge frafald. Et godt klassefællesskab øger motivationen for at møde op i skole hver dag.

Fællesskabende aktiviteter

Det sociale er hele tiden i bevægelse, og et godt klassefællesskab kræver vedligeholdelse. De fællesskabende aktiviteter er redskaber, som kan bruges til at sætte fokus på fællesskabelse – også efter Netwerks lektionsforløb er afsluttet.

De fællesskabende aktiviteter skal:

  • Give eleverne mulighed for at lære hinanden at kende, så de kan lære at anerkende hinandens forcer og forskelligheder.
  • Minde eleverne om, at det er vigtigt at have fokus på at skabe et godt fællesskab.
  • Minde eleverne om, at det er en fælles opgave at skabe fællesskab.

De fællesskabende aktiviteter kan iværksættes både i og uden for undervisningen. Aktiviteterne til brug i undervisningen er udviklet med inspiration fra workshops om aktiv læring og facilitering (Lindeblad, et konsulenthus, der blandt andet arbejder med teambuilding), samt forskellige Cooperative Learning-strategier. Se mere om dem under fanebladet ‘Fællesskabelse’.

Aktiviteterne uden for undervisningen står eleverne selv for, men de har brug for hjælp til at sætte det i gang.


Ekstra lektion 8. 2.g: Perfekthedskultur

Perfekthedskultur

Denne lektion er oplagt til brug i 2.g (eller 3. g), hvis der er brug for at genopfriske og arbejde videre med de gode takter fra lektionsforløbet.

Hvor længe kan du holde vejret?

Alt for mange unge går rundt med deres bekymringer alene. De er bange for at vise deres uperfekte sider til andre, for så fremstår de måske som en fiasko. Det kan føles meget ensomt ikke at fortælle andre, hvordan man egentlig har det, og det kan føre til alvorlig mistrivsel. Det er vigtigt, at de unge får luft, for ingen kan holde vejret for evigt.

17% af unge på gymnasierne har svært ved at tale med deres venner om svære ting, og det kan føles enormt ensomt. Vi har i samarbejde med Mary Fonden lavet filmet ‘Hvor længe kan du holde vejret?’ I videoen her får helt almindelige gymnasieelever luft for det, de ellers aldrig har fortalt nogen. Filmen illustrerer, hvad perfekthedskulturen gør ved unge – dette tema vendes i undervisningen på baggrund af undervisningsmaterialer, der understøtter elevernes snak om filmen efterfølgende.


Community-building

Community-building

*The activities which are especially corona-friendly or which can be easily made so with a little consideration are marked so.

Activities led by teachers

Evaluating class culture

Building professional communities

Energizers

Activities led by students

 


Lesson 3: Knowledge on loneliness and social dissatisfaction

Lesson 3: Knowledge on loneliness and social dissatisfaction

Teaching materials

Hand-outs for students

Short film about loneliness

 

Films for student exercises

https://vimeo.com/298168330/aced018f3b